tiistai 16. elokuuta 2016

Sorsajahti alkaa pian - vinkkejä ensikertalaiselle



Sorsajahdin aloitukseen osallistuu Suomessa jopa 100 000 metsästäjää, ja
mukana on myös monta ensikertalaista. Kysyimme muutamalta metsästäjältä vinkkejä sorsajahtiin lähtijöille.

- Ai niin kuin että mitä virheitä tuli
tehtyä ensikertalaisena, nauraa Jari-
Pekka Pyörälä. Onhan niitä, mistä
aloitetaan?

- Olisiko ensimmäinen vinkki, että
ota selvää mihin olet menossa, ehdottaa
Väänäsen Kari. Katso missä ovat
rajat, mitkä ovat aluekohtaiset määräykset,
onko suojelualueita, mökkejä tai
muuta mitä pitää välttää tai mihin päin
ei pidä ampua.

- Jos ostat vierasluvan, niin pyydä
aina mukaan kartta ja aluekohtaiset
säännöt, jatkaa Pyörälä. Yleensähän
nämä aika hyvin annetaankin.

- Ja kun alueista puhutaan, niin oudolla
alueella ei pitäisi luottaa suunnistuksessa
ainakaan kännykän karttaan
ja paikannukseen. Kartta, kompassi ja
vähän suunnistustaitoakin olisi hyvä
olla mukana. Ja aina on hyvä myös ilmoittaa
jollekin ulkopuoliselle, mihin ollaan
menossa ja milloin aiotaan palata.



Mitä varusteita mukaan?

- Sään mukainen pukeutuminen
lisää älyttömästi mukavuutta, vakuuttaa
Pyörälä. Jos on kosteaa, niin ilman
muuta vettä pitävä puku ja kengät. Jos
on kuumaa, niin sitten sen mukaan.

- Naamiointiakin kannattaa miettiä.
Lintu näkee valkeana loistavan naaman
melko kauas, heittää Väänänen.

- Mutta kannattaa muistaa, että
lämpimälläkin säällä voi illalla tulla
kylmä, jos ei ole lisävaatetta, vinkkaa
Koskelan Tuomas. Ja senkin on kokemus
opettanut, että varavaatetta on
hyvä olla mukana melkein kaikilla reissuilla.
Koskaan ei tiedä mitä maastossa
sattuu ja tapahtuu.

- Totta. Omaa mukavuuttaan voi lisätä
monella muullakin yksinkertaisella mukaanotettavalla.
Listalle ainakin puukko,
särkylääkkeet, ensiapupakkaus ja pikasyötävää
oman maun mukaan, listaa
Pyörälä. Vedenpitävällä pohjalla varustettu
jakkarareppu on myös oma suosikkini.
Ja veneeseen aina pelastusliivi.

- Myös vesi loppuu aina. Puolitoista
litraa ei riitä mihinkään, varsinkin
jos keitellään kahvia tai ruokaa. Oma
standardi on, ettei sorsajahdin aloituspäivälle
lähdetä ilman 6 litraa vettä,
määrittää Pyörälä.

- Pakkaamisesta ainakin sen verran,
että tulentekovälineet ja kännykkä
aina vedenpitävään paikkaan, muistuttaa
Koskela.

- Ja sama koskee patruunoita. Ensin
vedenpitävään laatikkoon tai vastaavaan,
sitten vasta reppuun, lisää Pyörälä.
Ja on ne patruunatkin päässeet joskus
loppumaan, niitäkin aina tarpeeksi
mukaan.

Vältä haavakoita
- Itselle tärkeä asia on puhua haavakoiden
välttämisen puolesta, sanoo
Väänänen. Kun ammut parvea, niin älä
ammu parveen vaan tähdätty laukaus
yhteen lintuun mielellään parven reunassa.

Jos osuma on puolittainen, niin olisi parempi jatkaa saman linnun ampumista.
Ennemmin yksi lintu varmasti
kuin monta haavakkoa.

- Ammunnassa maltti on aina valttia.
Erityisesti ison veden päällä matkan
arviointi voi pettää helposti. Kun
sorsan silmä näkyy, niin silloin lintu on
varmasti haulikkomatkan sisällä.

- Koira on ylivoimainen avustaja
sorsajahdissa. Jos itsellä ei ole mahdollisuutta
hankkia koiraa, niin jos sitten
pääsisi sellaiseen porukkaan mukaan,
jossa on koira. Hyvän koiran työskentely
sorsajahdissa on muuten mukavaa seurattavaa,
lupaa Väänänen.

- Ja ainakin se vielä, että sorsakausihan
jatkuu pitkään, sorsastusta ei
tarvitse heti lopettaa. Syysmuutto kestää
jäiden tuloon asti ja kuvien käyttö
ja pillitys vaan tehostuvat muuton
myötä, kun luonnossa on muutenkin
rauhallisempaa.

Elämyksellistä
sorsajahtia!

torstai 11. elokuuta 2016

Erätukku avaa myymälän Lohjalle!


Erätukku avaa myymälän Lohjalle osoitteeseen Laurinkatu 44, 08100 Lohja, tiistaina 16.8.2016. Myymälä on avoinna ma-pe klo 10 – 18 ja la 9 – 15.  Myymälän avajaisia vietetään tiistaina klo 10 alkaen.
Erätukku on Suomen johtava ulkoilun, retkeilyn, metsästyksen ja kalastuksen ostospaikka. Kansainväliset huippubrändit sekä Erätukun omat suomessa suunnitellut asut, jalkineet ja varusteet sopivat erinomaisesti vaativiin olosuhteisiimme. Erätukku on suomalaisten omistama yritys jonka päätoimipaikka on Kempeleessä. Erätukulla on myymälöitä 25 paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisesti toimimme lähes 30 maassa. Lisäksi palvelemme asiakkaita suositussa verkkokaupassamme ympäri vuorokauden.
Lohjalla avattava uusi myymälä on jo 25. myymälä ketjussamme. Myymälä tulee entisen Seppälän tiloihin ja myymälän toiminnasta vastaa Nummelassa asuva kauppias Marko Paavilainen. Markolla on pitkä kokemus myynnistä ja hän on aktiivinen metsästäjä sekä luonnossa liikkuja, näin asiakkaamme saavat varmasti asiantuntevaa ja hyvää palvelua heti alusta alkaen”, kertoo Erätukun kenttäjohtaja Heikki-Pekka Alakärppä.
”Olemme olleet Lohjalla aiemmin ns. kausimyymälällä ja saamamme asiakaspalautteen perusteella Lohjalla on kovasti toivottu Erätukun pysyvää myymälää. Nyt se on käymässä toteen, meillä on tarkoitus olla Lohjalla pitkälle tulevaisuuteen”, lupaa Alakärppä. ”Tervetuloa tutustumaan myymäläämme ja tekemään hirveen hyviä ostoksia!”, jatkaa Alakärppä.    
           
Lisätietoja: Kenttäjohtaja Heikki-Pekka Alakärppä, 040-5275223,
heikki-pekka.alakarppa@eratukku.fi

torstai 4. elokuuta 2016

Erätukku avaa myymälän Muhokselle 9.8.2016



Erätukku avaa myymälän Muhokselle osoitteeseen Valtatie 17, 91500 Muhos tiistaina 9.8.2016. Myymälä on avoinna ma-pe klo 9 – 17 ja la 10 – 14. Myymälän avajaisia vietetään tiistaina klo 9 alkaen.

Erätukku on Suomen johtava ulkoilun, retkeilyn, metsästyksen ja kalastuksen ostospaikka. Erätukun omilla merkeillä valmistettavat asut ja jalkineet suunnitellaan suomalaisiin olosuhteisiin suomalaisten suunnittelijoidemme toimesta. Kotimainen suunnittelu takaa, että tuotteet sopivat erinomaisesti vaativiin olosuhteisiimme.

”Muhoksella avattava uusi myymälä on jo 24. myymälä ketjussamme. Myymälä tulee entisen Sport´In Muhoksen tiloihin ja myymälän toiminnasta vastaa kauppias Susanna Väliheikki. Susanna on monille Muhoslaisille tuttu kauppias Sport´In Muhoksen vuosista ja näin ollen uuteen myymälään on helppo tulla kun vastassa ovat tutut kasvot”, kertoo Erätukun kenttäjohtaja Heikki-Pekka Alakärppä.

”Muhos ja sen ympäristön maastot ovat suosittuja ulkoilu- ja retkeilyalueita. Meiltä löytyy erittäin kattava valikoima metsästyksen lisäksi myös ulkoiluun ja retkeilyyn liittyviä vaatteita sekä muita tuotteita. Tervetuloa tutustumaan myymäläämme ja tekemään hirveen hyviä ostoksia”, jatkaa Alakärppä.

Lisätietoja: Kenttäjohtaja Heikki-Pekka Alakärppä, 040-5275223, heikki-pekka.alakarppa@eratukku.fi


maanantai 25. heinäkuuta 2016

Innostu juoksemisesta


Juoksu on ihmisen perusliikuntaa ja se sopii lähes kaikille. Säännöllinen juoksuharrastus parantaa kuntoa ja edistää samalla myös terveyttä.

Juokseminen on helpoimpia tapoja harrastaa kuntoilua ja ajankäytön kannalta ylivertainen laji verrattuna mihin tahansa muuhun kestävyysliikuntaan. Pääset lenkille suoraan kotioveltasi ja harjoitteluun vaadittavat varusteet on helppo hankkia. Pue lenkkikengät jalkoihin, laita ulkoiluvaatteet päälle ja mene ulos. Myös matkalle on näppärä pakata lenkkitossut ja juoksuvaatteet mukaan, ne eivät vie juurikaan tilaa.

Juokseminen on mahdollista lähes kaikissa keliolosuhteissa ja kaikkina kellonaikoina. Sateinen ja kostea sää tunnetaan happirikkaana kelinä, eikä vesisade todellakaan estä juoksemista. Juoksualustaksi sopivat useat eri alustat nurmikosta asvalttiin, sorateistä suolle. Voipa juoksemista tehdä sisällä juoksumatolla tai vedessäkin.

Vaatteet ja kengät ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä paljon, joten kylmä, märkä ja liukkaus eivät ole esteitä juoksemiselle. Talven liukkaille keleille askeleeseen saadaan pitoa nastoilla ja tekniset tuulenpitävät juoksutekstiilit takaavat mielekkyyden kylmemmilläkin säillä.

Starttaa maltilla

Oikeanlainen startti juoksemiseen antaa eväät pitkäikäiseen kuntoiluun. Maltillinen liikkeellelähtö takaa sen, että kuormitat itseäsi juuri sopivasti. Alussa onkin tärkeää, että opit kuuntelemaan kehoasi. Sen avulla vältät monet hankaluudet ja harrastus pysyy mielekkäänä.
Ennen juoksuharrastuksen aloittamista sinun on syytä kartoittaa oma terveydentilasi. Jos et ole koskaan harrastanut säännöllistä liikuntaa ja olet yli 40-vuotias, kannattaa käydä lääkärillä tarkistamassa, että harjoittelun aloittaminen on täysin turvallista.
Juoksussa liikuntasuorituksen tehoa on ainakin periaatteessa helppo säädellä oikealla tehoalueelle. Tällöin on usein yhdistettävä juoksua, hölkkää ja kävelyä.

Juokse yksin tai porukassa

Usein mielikuvissa juoksuharjoittelu mielletään yksinäisten susien toiminnaksi. Yksin juokseminen on erinomainen keino purkaa paineita, pohdiskella ja tehdä suurempiakin suunnitelmia. Silti juoksemisen ei tarvitse olla yksinäistä puurtamista.
Juokseminen kaverin kanssa tai isommassa ryhmässä on mainio tapa lisätä harrastuksen säännöllisyyttä ja mielekkyyttä. Säännöllinen ennalta sovittu lenkkiaika voi lisätä motivaatiota erityisesti alkuinnostuksen hieman laannuttua.
Lenkkiporukan juoksijoiden tulisi olla kuntotasoltaan lähellä toisiaan, sillä liian eritasoisten juoksijoiden yhteislenkki tekee karhunpalveluksen osalle juoksijoista. Yleensä niille heikoimmille, jotka joutuvat juoksemaan yksinkertaisesti liian kovaa.
Juokseminen toimii siis yksin tai ryhmässä. Juokseminen luonnon keskellä antaa mahdollisuuden unohtaa arjen murheet.

Tee päätös ja aseta tavoite

Sinun tarvitsee vain päättää, että aloitat kuntoilun. Anna juoksulle hetki aikaa viedä sinut mukanaan.
Aseta itsellesi tavoite. Vaikka se, että juoksemisesta tulee sinulle hauskaa. Konkreettinen tavoite voi olla vaikka 10 kilometrin tai tunnin yhtäjaksoinen juokseminen. Innostuksen ja alkuun pääsemisen jälkeen myös tavoitteet muuttuvat.
Älä tee samoja harjoituksia joka kerta. Etsi erilaisia tapoja saavuttaa liikuntatavoitteesi. Anna erilaisia ärsykkeitä kehollesi ja kuntosi nousee.
Juoksuharrastajat puhuvat flowsta, joka saavutetaan usein pidemmällä lenkillä. Ilmiön taustalla saattaa olla mielihyvähormonien lisääntyminen lenkin aikana. Sekä endorfiinin että serotoniinin määrä lisääntyy elimistössämme liikunnan aikana.

Miksi juokseminen kannattaa?
- Säännöllinen lenkkeily parantaa terveyttä.
- Poikkeuksetta terveysvaikutukset kasvavat, kun liikunnan määrä ja kesto kasvavat.
- Juokseminen on hauskaa.
- Lenkin jälkeen on hyvä olo.
- Ihminen on luotu liikkumaan.




Asiantuntijana: juoksija ja juoksuvalmentaja Riku Marttinen.

perjantai 22. heinäkuuta 2016

Nesteytys ulkoillessa ja liikkuessa


 Nestehukka on yleinen ongelma kuumien ilmojen liikuntasuorituksissa. Se on yksi merkittävistä suorituskyvyn laskuun vaikuttavista tekijöistä. Nesteen riittämätön saanti päivän perustoimien aikana on harvoin ongelma. Paljon liikkuvien ja ennen kaikkea hikoilevien tulee kuitenkin kiinnittää riittävästi huomiota nesteen saantiin.

Perusnesteen päivätarve on noin 35 millilitraa painokiloa kohden. Ruoan mukana saadaan päivän aikana noin 1–1,5 litraa nestettä. Elimistössä syntyy vettä aineenvaihduntatuotteena noin 3 desilitraa. Tämän lisäksi 75-kiloinen henkilö tarvitsee perustarpeen tyydyttämiseen noin litran nestettä. Vesi on yleensä paras janojuoma. Vesi on myös hammasterveyden kannalta hyvä valinta. Usein päivän aikana käytetyt hiilihydraattia sisältävät hapolliset juomat (joiden pH on alle 5,5) heikentävät hammasterveyttä.

Liikuntasuorituksen teho ja kesto sekä ilman lämpötila ja kosteus vaikuttavat nesteen haihtumiseen elimistössä. Hikoillen nestettä voidaan menettää 0,5-3 litraa tunnissa. Jo 2–3 prosentin nestehukka vaikuttaa merkittävästi suorituskykyyn. Nestehukka on lämpimissä olosuhteissa todennäköisin suorituskyvyn laskun taustalla oleva tekijä. 3 prosentin nestehukka aiheuttaa 4–8 prosentin laskun suorituskyvyssä. Yli 4 prosentin nestevaje voi johtaa lämpöhalvaukseen.


Juo riittävästi liikunnan aikana

Nesteen kulutukseen vaikuttavat lämpötilan ja ilmankosteuden lisäksi liikuntamuoto, vauhti, teho, kesto ja liikkujan paino. Liikuntasuorituksen aikana nestettä kannattaa nauttia, jos liikuntasuoritus kestää yli tunnin. Matalatehoisessa liikunnassa juomaksi riittää vesi ja liikuttaessa suorituskyvyn äärirajoilla juomaksi tulee valita urheilujuoma. Kannattaa juoda noin 1–2 desilitran annoksia 10–15 minuutin välein.
Suorituksen aikana ei saisi juoda enempää kuin on hikoillut. Hyvin runsas juominen sekä suorituksen aikana että muutenkin voi johtaa hyponatremiaan eli natriumtasojen tippumiseen elimistössä Lievän hyponatremian oireita ovat muun muassa päänsärky, sekavuus, heikko olo, pahoinvointi, oksentaminen ja krampit.
Jano kertoo viiveellä nesteen tarpeesta. Ehkä paras mittari nestetasapainon määrittelemiseen on virtsan värin tarkkailu. Mitä tummempaa virtsa on, sitä kuivempi elimistö on, Jos väri on taas hyvin vaalea, on nestetasapaino hyvä.
Hiessä on myös kivennäisaineita, lähinnä suolaa. Hien mukana eritetty suolan määrä on 1–3 grammaa hikilitraa kohden. Pitkäkestoisen liikuntasuorituksen aikana natriumia tulisi saada noin 0,3-0,6 grammaa tunnissa.

Helteellä
- Nestevajauksen korvaaminen on tärkein tavoite.
- Urheilujuoma imeytyy paremmin kuin vesi.
- Juo usein, esimerkiksi 4 x 2 desiä tunnissa.
- Muista, että suolaa tarvitaan helteellä.


keskiviikko 22. kesäkuuta 2016

Miksi juokseminen on loistavaa liikuntaa?


Juostessa kalorit kuluvat ja hiki virtaa. Hengästymme, jolloin elimistö käyttää happea ja sydän sekä keuhkot joutuvat tehostamaan toimintaansa. Säännöllinen lenkkeily pienentää kehon vuosirenkaita, saa stressin jäämään matkan varrelle ja parantaa oloa monin tavoin. Aikaa myöten juoksemiseen voi kehittyä riippuvuus, mutta hyvä sellainen.

Säännöllinen kestävyysliikunta tekee hyvää sydämelle. Kehon suurimmat lihakset (jalat) työskentelevät juoksun aikana, mikä pakottaa myös sydänlihaksen töihin. Juoksemisen aikana verenkiertoelimistö kuljettaa happea lihaksille. Säännöllinen kestävyysliikunta alentaa verenpainetta, lisää lihasten hiusverisuonistoa sekä parantaa ääreisverenkiertoa.



Keuhkot tykkäävät
Liikkuminen raittiissa ulkoilmassa tehostaa keuhkotuuletusta ja kehittää rasituksen sietoa. Keuhkojen kapasiteetti ja sitä kautta hapenotto paranee.

Lihakset kehittyvät
Juostessa jalkoihin kohdistuu kolminkertainen kehon paino. Juokseminen kehittää jalka- ja pakaralihaksia. Hyvä keskivartalon lihasten kunto edesauttaa juoksuasennon ylläpitämistä. Riittävä määrä matalatehoista liikuntaa parantaa lihasten kykyä käyttää happea hyväkseen. Juoksuasentoon ja lihashuoltoon on syytä kiinnittää erityishuomiota.

Aivoliikuntaa
Aivojen jatkuva käyttö ylläpitää tai lisää aivojen toimintareserviä. Fyysinen aktiivisuus on yksi aivojen käyttötapa. Liikunnalla on havaittu olevan edullisia vaikutuksia uneen.

Luustoliikuntaa
Juokseminen ylläpitää luumassan määrää ja jopa lisää sitä. Juokseminen kehittää myös jalkojen jänteitä ja nivelsiteitä.

Aineenvaihdunta tehostuu
Aineenvaihdunta tehostuu ja liikunta vähentää kehon rasvamäärää. Erityisesti liikunta vaikuttaa keskivartalon ja sisäelinten alueen rasvakudokseen.

Hermosto ja tasapaino
Juoksu vaikuttaa myönteisesti autonomisen hermoston toimintaan. Juokseminen epätasaisilla alustoilla (esim. maastossa) kehittää erityisesti tasapainoa.

 Juokseminen vaikuttaa
- rasvakudokseen ja lihaksiin
- luustoon ja niveliin
- asennonhallintaan ja havaintomotoriikkaan
- hengitys- ja verenkiertoelimistöön
- aivojen toimintaan
- uneen ja ruokahaluun
- fyysiseen toimintakykyyn
- psyykkiseen hyvinvointiin

Aerobisen harjoittelun rakenteellisia muutoksia:
- Sydänlihas ja sydämen iskutilavuus kasvavat
- Hiusverisuonisto lisääntyy
- Mitokondrioiden määrä ja koko kasvavat
- Veren määrä ja hemoglobiini lisääntyvät

Aerobisen harjoittelun toiminnallisia muutoksia:
- Aineenvaihdunta kehittyy kaikilla tasoillaan, erityisesti rasva- ja hiilihydraattiaineenvaihdunta
- Sykkeen lyöntitiheys ja verenpaine laskevat
- Happi siirtyy tehokkaammin verenkierrosta lihakseen.
- Luusto, jänteet, nivelsiteet ja rustot vahvistuvat
- Hapenottokyky paranee


Asiantuntijana: juoksija ja juoksuvalmentaja Riku Marttinen